Det
er to avgjørende kvaliteter som stilles til oljens smørende
egenskaper:
1) Evnen til å motstå trykk.
Oljen skal holde slitedeler og kontaktpunkter vekk fra hverandre
så lenge som mulig. Her benyttes Molybdendisulfid med sin
ekstreme trykkegenskaper på hele 2 000 N/mm2, hvilket er en
20-25 ganger det vanlige motoroljer klarer.
2)
Oljen skal gi en så glatt overflate som mulig.
Dette til dels for å spare energi, men også for å
redusere friksjon som jo er et uttrykk for slitasje på kontaktpunkter.
Teflon er ekstremt glatt, men siden den ikke har egenskap til å
motstå mer mekanisk trykk enn 20 N/mm2, er det nettopp denne
unike kombinasjonen av molybdendisulfid og teflon som gir Tufoil
den spesielle egenskapen.
>>
Vanligvis forsvinner 8-13% av energien i drivstoffet pga. motorens
indre friksjon. Når alle kontaktpunkter i motorens bevegelige
deler er "bakt inn" med Tufoil, vil man spare driv-stoff.
Er motoren svært "karbonisert" i sylinder/ring-området,
vil ringene være pakket inn og gi redusert effekt. Tufoils
rense-komponent vil gradvis frigjøre kompresjonsringene,
og trykket reetableres. Når kompresjonstrykket øker,
stiger moment- og effektkurven også.
>> Forhandleren hevder at mekanisk slitasje blir mer enn halvert.
Slitasje oppstår på bevegelige deler fordi smøringen
ikke holder dem fra hverandre. Særlig viktig er dette ved
kaldstarter, hvor motoren normalt slites ekstra mye inntil de første
stempel-bevegelsene fører
oljen frem. Den glatte sliteflaten er også årsak til
det lavere støynivå man opplever med bruk av Tufoil.
|