|
|
|||||
|
||||||
- CX Croisette |
Klubben for bevaring av Citroën CX /GS /GSA - Webredaktør Trond B Svendsen - |
NORSK
CX KLUBB NORSK
CX KLUBB NORSK
CX KLUBB |
NORSK
CX KLUBB |
Citroën
CX Croisette : Kampanjemodell med suksess |
Av
Trond B Svendsen, august 2015 |
Croisette - en litt finere variant av CX Leader |
Citroën
CX Croisette I 1989 ble det
innført avgasskrav til nye bensindrevne personbiler med formål
å rredusere utslipp av nitrogenoksider (NOx), kullos (CO) og flyktige
organiske forbindelser. Avgift for utslipp av karbondioksid (CO2) på
drivstoff ble innført 1992.
|
||||||
Begrensning på antall biler ble hurtig et problem, men Ask visste råd - han fikk til import fra Sverige, som hadde overskudd på TRi-modellen, svenskenes variant av den norske GTi. Her i Norge ble ellers TRi kun benyttet på break-versjonen. På det heteste solgte man CX 25 Croisette og de såkalte "svenskebilene" til samme pris, kr 199 900,- Ikke rart at salget eksploderte. Det må ha vært gøy å være CX-selger det året ... | |||||||
Forskjellene mellom CX Croisette og CX GTi er stort sett følgende : | ||||||
Karosserifarven : | Croisette ble kun levert i en eneste farve, nemlig "Gris Perle" i metallic. Rundt side-vinduene ble benyttet sort, matt lakk. | |||||
Hjuldimensjon og dekk : | Croisette
ble utstyrt med 14" hjul, med Michelin 195/70 R14 MXV mot GTi som
hadde TRX-dekk med 390 dimensjon, tilsvarende en mellomting mellom 15"
og 16". Felgene var av stål med heldekkende hjulkapsler. GTI hadde aluminiumsfelger. |
|||||
Pyntelister langs bilens sider : | Croisette
fikk gummilister i går farve, som i grunnen var meget kledelig til
bilens sølvgrå farve. GTI versjonen hadde alltid sorte lister,
uansett bilens farve. I motsetning til Gti hadde Croisette ikke gummilist
nederst på baggasjelokket. Over denne gummilist ble montert en 3-farvet tape i sort, grått og rødt. Kanskje var den dekorativ til bilens farve, men likevel noe "påklistrert" vil nok noen hevde. |
|||||
Interiøret : | Croisette
fikk et meget enklere interiør enn GTi. Riktig nok var seteformen
og sømmene de samme som i GTi, men trekket i Croisette var i rimeligere
variant og ble levert kun i en enkelt farve, grå-sort slik som bildet
viser. GTI hadde fire nakkestøtter, mens Croisette fikk kun nakkestøtter foran og ikke bak. Den typen som ble brukt foran var den samme som i 20- og 22-modellene, mens GTI og 22TRS VIP hadde mye bredere støtter som dekket hele setes bredde. GTI hadde elektrisk justerbare sidespeil, mens Croisette hadde manuell justering. |
|||||