|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
Hydropneumatisk
fjæringssystem
av Trond B Svendsen |
|
|
|
|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Unik komfort og
unik sikkerhet
|
|
Hydropneumatisk fjæring,
eller hva som ofte omtales som hydraulisk fjæring, er en Citroën-patent
som så dagens lys allerede i 15CV modellen i 1954, og senere
anvendt uavbrutt frem til dags dato.
Kjendte modeller som
DS/ID, SM, GS, GSA, BX, CX, XM, Xantia, C5 og C6 har alle dette systemet.
Den første
utviklingen av hydropneumatisk fjæring oppstod i 1944 og var
tiltenkt 2CV-modellen, men ble først altså anvendt noen
år senere.
Det var særlig
i DS-modellen som kom i 1954 hvor dette systemet virkelig ble anvendt.
Ved bruk av elektronikk,
ble systemet gjort aktivt og samtidig døpt om til "Hydractive".
Hydractive finner vi i modellene fra og med XM.
|
|
Ved hvert hjul
er der en kule, som erstatter den konvensjonelle fjæren.
Kulen er delt i to
rom av en membran, hvor det er hydraulisk olje (grønn LHM)
på den ene siden, og gass (nitrogen) på den andre siden.
|
|
|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hva
er så fint
med dette da? |
|
Effekter
ved hydropneumatisk fjæringssystem berører både
Komfort - Sikkerhet - Pålitelighet
Komfort.
- Mange tenker nok først og fremst på den store kjørekomforten
som hydropneumatisk fjæring gir, hvor man nærmest får
følelsen av å "sveve" som på et teppe over
ujevnheter i veibanen i forhold til konvensjonell fjæring.
Sikkerhet.
- Men systemet har en annen side som må betegnes som vesentlig
i relasjon til sikkherhet:
Hydropneumatisk fjæring
gir nemlig en helt unik vektfordeling i bilen.
En korrekt vektfordeling på alle fire hjulene er vesentlig med
hensyn til bilens kjøreegenskaper og opptreden i unnamanøvere
og på ujevn eller svingete vei.
Vi kjenner vel alle
den feriepakkede bilen, med nesen i været og bakenden subbende
i bakken ...
Denne feriepakkede bilen
er livsfarlig i mange situasjoner. Med hydropneu-matisk fjæring
vil denne ujevne vekt-belastningen fordeles utover på alle bilens
fire hjul, takket være den hydrauliske oljen i systemet som utligner
trykket i systemet.
En feriepakket Citroën vil derfor være helt horisontal i
sin posisjon.
Dette gir flere sikkerhets-aspekter.
En bil med hydropneumatisk fjæring kan kjøre på tre
hjul!
Vi skjønner at neppe mange av våre kunder tenker å
gjøre akkurat det med vilje, men hva skjer når f.eks. et
dekk eksploderer eller punkterer da?
En Citroën vil i det tilfellet opprettholde sin kurs rett frem
og derved unngå farlige situasjoner som ellers kunne oppstått.
Hydropneumatisk fjæring
gjør også at bilens bakkeklaring holdes konstant.
På C6 anvendes elektronikk som også senker bilens bakkeklaring
ved kjøring på motorvei for å redusere luft- motstanden.
Pålitelighet.
- Citroëns hydropneumatiske system er enkelt og meget drifts sikkert.
Det er sjelden feil på dette systemet og gir en stor
driftssikkerhet.
Levetiden på kulene
var beregnet til 50 000 km for modeller før år 2000, mens
på senere modeller er levetiden på kulene 200 000 km.
Det er viktig å
skifte disse som fore-skrevet, både av sikkerhetsmessige årsaker,
men også for å hindre andre følgeskader på
bilen ved at fjæringen ikke er intakt. Det er ikke store kostnader
forbundet med å skifte disse kulene, da operasjonen er ganske
enkel.
|
|
|
|
|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Teknisk
kortversjon |
|
Komponenter
Det hydropneumatiske fjæringssystemet drives av en pumpe som igjen
drives av bilens motorkraft med rem, akkurat som dynamoen.
Efter pumpen sitter
en akkumulator, som sørger for å opprettholdet et jevnt
og meget høyt trykk i systemet.
Funksjoner
Dette trykket gir, avhengig av modeller i ulike epoker, kraft til fjæringssystemet,
til assistert servostyring, til bremsesystemet, og til styring av clutch
og girkasse.
Oppfinneren Paul Magès
Hydropneumatisk fjæring ble oppfunnet av ingeniør Paul
Magès (1908-1999) ved Bureau d'études hos Citroën
mot sluttet av annen verdenskrig.
Andre bilmerker
Citroën hydropneumatiske system er solgt til anvendelse på
bakhjulene til Rolls Royce.
I 1966 presenterte Mercedes Benz sin nye modell 300SEL 6.3 med slik
hydropneuma-tisk fjæring, også kun på bakhjulene.
I 1989 fikk også Peugeot 405 modellene GRx4, SRx4, Mi16x4 og T16
systemet.
|
|
|
|
|
______________________________ |
|
__________________________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oslo,
den 12. februar 2014
TBS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
______________________________ |
|
_______________________________________________________
____________________________ |
|
__________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|