NORSK CX KLUBB
har til formål å stimulere til oppsporing og bevaring av alle
varianter av Citroëns modeller CX, GS og GSA

Klubben skal også arbeide for å sikre historiske og tekniske
data, litteratur og andre opplysninger
og øke den almene interesse for de angitte modeller

- Citroën CX (1974-1991)

 

<< retur
NORSK CX KLUBB    
NORSK CX KLUBB  NORSK CX KLUBB  NORSK CX KLUBB 
NORSK CX KLUBB
           
       
     
TRACTION DS CX XM C6
     
       
           
 

Av Trond B Svendsen 
den 13/02/2014 

 

Citroën CX kom i 1974 og fikk facelift i 1986. Den sist nevnte benevnes "série 2".

CX ble sluttet produsert så sent som i 1991, hele to år efter at atefterføleren XM ble lansert!

 

 

 

 

 


Citroën CX 20, 1983 modell ("série 1 ")
Foto: Henning Hinsenkamp

 

Med CX og GS/GSA tilbød Citroën alt av sitt savoir-faire, forhjulsdrift, hydropneumatisk fjæring, selv-opprettende, progressiv servostyring (DIRAVI), og design med markedets laveste luftmotstad,
ble CX i 1974 lansert under slagordet :

"A quoi sert le progrès, si vous n’en profitez pas ..."

Artikler relatert til CX:
- A quoi sert le progrès
...
- Lanseringen i 1974 og Projet L
- Produksjonen
- Hydropneumatisk fjæringssystem
- Direction à Rappel Asservi à la Vitesse (DiRAVi)
- Litt historie
- CX Croisette


 

 
       
 


 

Citroën CX er merkets øverste modell, produsert i totalt 1'042'460 eksemplarer ved en nystartet fabrikk i Aulnay-sous-Bois (Seine-Saint-Denis), like nord for Paris i perioden 1974-1991.

CX efterfølger DS og ble efterfulgt av XM.

CX har som sin forgjenger DS/ID forhjulsdrift og hydropneumatisk fjæring. Tverrstilt og forover hellende motor gjør vektfordeling CX til en ener på vinterføre.

CX har selvopprettende, progressiv servostyring, (DIRAVI) noe man kun finner igjen på SM fra 1972 og på den senere V6-utgaven av XM.

Det egenartede design som 4-dørs personbil uten stor bakluke er tegnet av Robert Opron. Stasjonsvognen er 29 cm lengere enn personbilen og med øket akselavstand.

En forlenget personbil ble tatt frem under navnet Préstige, som forøvrig var yndlingsbilen til president Jacques Chirac.

CX ble lansert i oktober 1974 som efterflgeren til suksessen DS. Den originale estetikk og nyskapende interiør gjorde at CX skrev seg inn i rekken av de store Citroën-modeller. Med sin hydropneumatiske fjæring fikk CX veiegenskaper og komfort helt utenom det almene.

I september 1975 fikk CX dieselmotor. I september 1984 CX GTi Turbo som ble Frankrikes raskeste med topphastighet på hele 220 km/t.

CX fikk en estetisk ansiktsløftning i juli 1985, som omtales som "Série 2". Den ble produsert frem til juli 1991 og overlappet sin efterfølger XM som kom allerede høsten 1989.

De aller fleste eksemplarene av Citroën CX ble produsert i Frankrike, men montering fant også sted i andre land.

 

 
           
      CX - den siste ekte Citroën    
           
     
CX er sammen med modellen Axel de siste "ekte" Citroën i den forstand at de er de siste bilene utviklet av Citroën før Peugeot kjøpte opp merket på randen av konkurs i 1974 på ordre fra den franske regjering, som ville redde teknologien og tusner av ansatte.
   
             
           
     
   
       
             
  << retur